ГАВРА С ТВОРЧЕСТВОТО НА АНСАМБЪЛ "ЗОРНИЦА" - СОФИЯ
“Гавра с българския фолклор” бе озаглавен репортажът на ТВ Скат от четвъртия ден на Международния фолклорен фестивал в гр. Бургас. Поводът бе танцът „Трима шопа, три зевзека”, изпълнен от танцьори на Студентски фолклорен ансамбъл „Зорница”.
Явно мотивът за подобно телевизионно изстъпление се корени в дълбоко непонятни за нас причини, но в никакъв случай не може да се каже, че репортажът, излъчен на 15-и август, е в защита на българския фолклор. Изненадани сме от факта, че в старанието си да се направи един „светкавичен материал” в стил „търси се жълта сензация”, екипът се опита да го направи по изключително непрофесионален и некоректен начин. Очевидна е липсата и добри познания за българския фолклор, българските хореографи и творци, след като съвсем открито в репортажа се заявява, че танцът „Трима шопа, три зевзека”, изпълнен от ансамбъл „Зорница” на 15-и август на Международния фолклорен фестивал в гр. Бургас, не е представен в характерен шопски костюм, а е „гавра с българския фолклор”?!
Оказва се, че освен липсата на компетентност за автентичните български костюми, се оспорва и компетентността на журито, включващо имена на професионалисти, посветили работата си на българския фолклор и традиции. В защита на думите си, ние, танцьорите от Ансамбъл „Зорница”, бихме искали да споменем няколко факта:
1. Танцът
„Трима шопа, три зевзека” е създаден и поставен от един от най-добрите български хореографи - проф. Георги Абрашев. Либретото на танца е написано през 1974 г. Това е тематична песенно-танцова композиция в камерна форма – трио. Куплетите са дело на текстописеца Богомил Гудев, а музиката е на изтъкнатия музикант и композитор Христо Тодоров, чиито записи и днес звучат в ефира на БНР. За изключителния принос в българския фолклор проф. Абрашев е награден с ордените „Кирил и Методии” III и II степен и „Златна лира” – на Съюза на музикалните и танцови дейци в България. Негово дело са групови и камерни танци на българска тематика, сред които: „Сватлък”, „Приказка за братята пръсти”, „Шопска сюита”, „Тракийски танц”, „Танц с рози”, „Сеячи” и др. Освен признание за творчеството си в България, проф. Абрашев е изключително уважаван и извън пределите на страната. В периода от 1964 до 1971 г. работи в Алжир, където открива първото хореографско училище в страната, а през 1967 г. създава професионалния алжирски Ансамбъл за национални танци и песни.
2. Костюмът,
използван в танца, не е поредното „творение на абстрактен моден дизайнер”, а е заимстван от автентичен шопски костюм от началото на XX век (справка можете да направите в архивите на Етнографския музей).
3. Сюжетът
на танца е в хумористичен стил и отразява проблема за подмяната на идентичността и бягството от българските корени – проблем, така актуален и днес. И явно идеята и разработката й чрез този танц е оценена подобаващо, след като танцът буквално е изплагиатстван като хореография и костюм, и се изпълнява от групи в съседна балканска страна, имаща претенции към шопския фолклор, на което ансамбълът за първи път бе свидетел на едно от турнетата си още през 1996 г.
4. Когато
се прави подобен репортаж е редно да се потърси мнението и коментара на двете страни, т.е. освен на редовите зрители (такива не видяхме), изпълнители-певци (г-н Желязко Жеков и г-жа Жечка Сланинкова), то и на ръководителя на Ансамбъл „Зорница” – г-н Емил Генов.
Не сме наясно чии интереси обслужва поредният „компетентен” репортаж на ТВ СКАТ, но едно е ясно - отново проличава една нашенска черта - да се уронва престижът и авторитетът на един изключителен ансамбъл с 25-годишна история, ансамбъл, доказал пред България и света на какво е способен българския талант и показал най-вече любовта на танцьорите към българския фолклор. И, за да не бъдем празнословни, ви предлагаме да се запознаете с историята и постиженията на „Зорница”
Всички ние – танцьорите на Ансамбъл „Зорница” – изразяваме категорично възмущението си от обидата, която се нанася на нас – млади и ентусиазирани българи, отдали години от живота си на българския фолклор, и най-вече от безцеремонната обида към талантливите и доказали се български творци, имащи реален принос за това българският танц и песен да бъдат посрещани на крака от хиляди почитатели както в България, така и в чужбина.
Публиката на крака
Ние се гордеем, че сме патриоти и имаме талант и сърца да запленяваме публиката и да вдъхваме национална гордост у нашите сънародници. Това видяхме ние и от сцената в Бургас след нашето изпълнение – възторжена публика, станала на крака (но не показана в този репортаж) и радост в очите на хиляди хора. Вярваме и знаем, че с нашето, българското изкуство, посяваме много повече родолюбие и национална гордост от всички псевдо-родолюбци, които дори не познават корените си, но въпреки това, в името на лични каузи, си позволяват кощунствено отношение към българското фолклорно творчество.
За хората, които не са присъствали на самия фестивал, с гордост казваме, че всички от присъстващите ансамбли лично поздравиха нашия ръководител Емил Генов за перфектното представяне на Ансамбъл „Зорница”, а нестихващите аплодисменти на публиката бяха поредното доказателство, че както винаги тя е завладяна от изключителните танцови и сценични умения на танцьорите и от техния професионализъм.
Може да се включите в дискусията по проблема тук!
Коментари / оценки : 09:58:32 08 / 09 / 2008 от Lira Group (liragroup) Здравейте, научихме за дискусията и познавайки отблизо творчеството на ансамбъл "Зорница" и таланта на хореографа му Емил Генов решихме да не бъдем пристрастни, а да се запознахме с аргументите и на двете страни, доколкото изобщо намерихме такива във въпросното предаване. Това, което бихме желали да споделим за танцът „Зевзеци” или наречен още „Трима шопа, три зевзека” по музика на композитора Христо Тодоров е, че той е миролюбива „зевзешка” закачка и със своя хумур буди интерес в много изявени творци. Той е често използван пример в учебните пособия по хореография като например книгата на Георги Абрашев „Композиция и форми на танца” и залегнал в репертоарите на наши ансамбли от години. В тази връзка бихме желали да изразим нашата подкрепа и пожелаем на нашите приятели, младите танцьори на ансамбъл „Зорница” да преминат с мъдрост през това очевидно нелепо недоразумение и успешни бъдещи изяви на световните сцени.
От екипа и танцьорите на Лира Груп Денс Къмпани 16:18:11 25 / 08 / 2008 от Bobi Kovachev (bobivip) Аз не съм присъствал на концерта и не мога да кажа, дали там е мястото на този доста "обработен" танц,но все пак мисля,че реакцийте са доста пресилени и във всички случаи самодейците от този чудесен ансамбъл не заслужават такова отношение! 12:52:49 23 / 08 / 2008 от joanna nizamska (joannanizamska) Колко жалко, че в публичното пространство се навъдиха „специалисти” и „практикуващи журналисти” с претенции за специални познания. Вероятно в
някакъв диплом за образованието им пише „помощник-готвач” , „оператор на биологична единица” или нещо подобно или по време на следването са „взимали” изпити те си знаят как. То срамна професия и труд няма, но за бога братя не изразявайте компетентно мнение за нещо, от което и хабер си нямате. Ето, че както казва народът „за кашмер станахте”.
Танцът „Трима шопа, три зевзека” е в репертоара и на танцов ансамбъл „Жар”при народно читалище „Д-р Петър Берон” и за това принос има г-н Емил Генов.
Получавал е овациите на възхитената публика по международните сцени, на които ансмбълът е имал изяви. И в тези трудни години, в които за култура в България трудно се намират пари, поздравления за ансмбъл „Зорница” и г-н Емил Генов за това, което правят.
Уважаеми господа от разни телевизии и други медии, не посягайте с нечисти помисли към най-ценното, което българинът има и е успял да съхрани до днес- националния си фолклор!!! И дори да звучи високопарно, фолклорът е този, който изгради у деца ни едни от най-ценните морални качества , благодарение на това, че имаха щастието да влязат в съприкосновение с него в най-крехка детска възраст. Ели и Ангел 17:47:08 22 / 08 / 2008 от Александър Шопов (al_shopov) Като се има предвид телевизията, лично според мен е много по-добре „Скат“ да те плюе отколкото хвали. Все пак тази телевизия е дала такива епохални постижения на човешката мисъл като „Сигнално жълто“, „Атака“ и „Размисли и страсти“.
Г-н Желязко Жеков и г-жа Жечка Сланинкова явно изпитват една несигурност при открояването на една българска отлика и за това търсят някаква нейна хипер изява — така де, да сме сигурни. Аз лично подозирам, че давайки интервюто не са носили традиционните цървули и ша ги замола друг път, ама баш като дават оценки за българско и не, да си нахлузят свинските опинци, че да не се питат чужденците това ли са корифеите в България (по Жечев), че не сме виждали такива работи — да се ходи с кундури, а без навои (по Сланинкова).
Изказването на г-н Валери Симеонов беше съвсем неадекватно. Вероятно разполага с данни от по-първа ръка, за певиците от силиконовата долина на България — Пайнър, които авторитетно назовава с прозвището „проститутки“. Подозирам, че са поискали вредни за общуването с него. Догодина сигур момите ще пеят не «Девойко, мари, хубава», а «This is The New S**t» на Мерилин Менсън, за да му угодят. По непотвърдени данни аранжиментът ще бъде в такт 7/8+11/16.
Много поздрави на „Зорница“ и Емил Генов.
Много здраве на „Скат“. 00:01:42 22 / 08 / 2008 от eli (elibacheva) Дерзаѝте 'Зорница'.Страхотни сте.Ние сме с всеки,коѝто от сърце се хваща за пояс,но не забравяѝте,че тук нещата се правят по български.Поздрави от 'Български огън'. 1