РУМЕНА ПЕНЧЕВА - ИКОНОПИС И ДЪРВОРЕЗБА
Българската иконопис се появява в средновековното българско изкуство с приемане на
християнтвото през 864 г. и има за първообраз византийската иконопис, но на местна почва тя се смесва със съществуващите традиции.
Най-важният компонент от изработването на една икона е подложката. Обикновено българската традиция в иконописта е съобразена изцяло с дървото. За тази цел зографите са търсили дъски от дървета, рязани късно през есента или през зимата. С това се цели да се прекъсне вегетацията във възможния предел, когато соковете в дървото са намалели и в дървесината има малко белтъчини и повече танин. Това гарантира по-голяма твърдост и дъската се предпазва от дървояди. Когато иконата е готова задната страна на дъската се намазва с горещ зехтин от всички страни, освен от лицевата. Грундът върху дъската за рисуване се приготвя по няколко начина в зависимост от характера на дървесината. Основното при него, валидно за всеки род дърво е туткалът.
Грундът се полага или направо върху дъската, след като с длето се направят надлъжни разрези за да се задържа туткала или върху тънко платно, обикновено тензух, който се залепва върху дъската.
Намазването с туткал не е еднократен процес. От начало се използва по-рядка смес, която непрекъснато се сгъстява и се нанасят 7 или 8 пласта, след което се полага сместа от „умъртвен” гипс. Целта е да се получи гладка повърхност. За да се тества гладкостта на грунда се използва силно стрит прах от дървени въглища, с който се посипва основата. След това дъската се удря върху камък и ако са останали следи от прах, полирането се подновява.
Художникът първо рисува образите на иконата върху лист, голям колкото е мащаба на дъската. На хартия има възможност да се нанасят корекции и да се изчисти образа. След това надупчената с игла подложка се поставя върху дъската и със ситно настърган графит се нанася контура.
Румена Пенчева е майсторка на дърворезба и иконопис и притежава академично образование по съответната специалност. Освен това тя е и дългогодишен преподавател по изобразително изкуство. В момента педагожката води и собствена школа по приложни и изящни изкуства, в която обучава деца от 1-ви до 8–ми клас.
Румена Пенчева е автор на две самостоятелни изложби. Зад гърба си има и редица участия в местни и международни форуми на изкуството, като на последното си представяне в Първият по рода си симпозиум по скулптура върху дърво в гр. Оломоуц – Чехия е изложила своя дървопластика с образа на Св.Мина.
Майсторката е автор на дърворезбата в църквата в село Каменар. Именно тази си работа Румена Пенчева определя, като делото на живота си.
Нейна изработка са и трите владишки трона, които са разположени в храмовете в Каменар, Видин и Орешак.
С дърворезба Румена Пенчева се занимава от близо 20 години, като приоритет в работата й е църковната дърворезба. Именно поради тази причина в творчеството й явно се откроява последователността, следвайки традицията на възрожденската дърворезба. Майсторката признава, че в работата си се придържа тясно към техниката на импрегниране на дървото, сътворена от старите майстори - дърворезбари.
Благодарение на влечението си към църковната дърворезба, Румена Пенчева е обиколила почти всички манастири и храмове в България, от където се е появила и любовта й към иконописта, с която се занимава от близо 14 години. Образите на светци Румена Пенчева изрисува прецизно върху дърво с техниката на яйчената емулсия и температа.
Любими образи няма, но най–често в иконите си пресъздава ликовете на Дева Мария с Младенеца и на Св.Архангел Михаил, тъй като сина й носи името на светеца.
Несъзнателно в творчеството си, Румена Пенчева е сътворила множество икони със светци на коне, като Св.Мина, Св.Георги и Св.Димитър.
В момента амбициозната авторка замисля нов тип изкуство и форма, обединявайки дърворезба, иконопис, керамика и текстил.
21 / 01 / 2008 Добавил : Horo.bg administrator Четения : 97244 Източник : Мария Кръстева Публичен коментар Коментирай темата в нашия форум
Коментари / оценки : |
НОВО КАЛЕНДАР |